Monday, March 7, 2016

Cloth Diapers




Assalamualaikum kalian semua. Semoga semua dalam keadaan sihat walafiat hendaknya.




Orang dulu-dulu panggil lampin.
cuma lampin dulu-dulu lipat macam segitiga, pastu ada satu lapisan plastik bentuk segitiga juga pakai kat luar.. saya pernah tengok orang guna lampin tu dulu. hihihi
cuma lampin sekarang dah ada kemajuan. 
ada rupa macam seluar dalam ada butang banyak-banyak kat depan dia.


Buat masa ni saya guna CD (singkatan untuk cloth diapers) untuk anak kedua saya.
sebab tahi dia ringan lagi..
walaupun bau boleh tahan dah wangi dia.. ahahahahaha

saya gunakan CD untuk dia masa kat rumah jela.
sebab bila kat rumah senang terus cuci sidai..
kalau bawak ke luar leceh nak letak dengan dalam bag lagi.
kalau memori emak dia hebat takpela jugak.
kalau jalan-jalan saya pakai lampin pakai buang ajelahhh...



Untuk serapan yang ultra maksima saya gunakan kain lampin ni.
kadang-kadang tu, kain lampin tu je basah yang belakang dia kering sikit, tukar kain lampin je takyah dulu.. bila guna CD ni, kalau nak sarung seluar nampak buruk sikit sebab CD dia besar. hahahahhaa baby belum berjalan takpe la. takyah sarung seluar, pakai romper je. hihihi




Banyak kebaikkan menggunakan Cloth Diapers ni.
salah satunya dapat menjimatkan kos penggunaan pampers pakai buang.
(tapii saya campur-campur guna.. kalau jenjalan saya gunakan pampers buat masa ni koleksi CD hanya ada 3 je)
bayangkan dalam sehari dapat jimatkan 3 keping pampers tu. kalau tiap-tiap hari?
cuma kene ikut kerajinan ibu dia nak cuci la kann. hahahahahaha!!!!!
that's why saya kene kumpul banyak-banyak. nak-nak time dia berak taik pekat likat MASHAALLAHHH! kene rendam laaa dulu. sental-sental pun tak ilang warna lagi.


selain tu, penggunaan CD ni mesra alam. dapat membantu alam semesta dari banyaknye pembuangan bahan-bahan seperti pampers pakai buang ni.. 


Penggunaan CD ni juga dapat memberikan kesihatan kepada kulit bontot baby kita.
selalunya, kalau salah pilih jenama pampers akan beri impak pada kulit baby kita.. rashes la sampai merah.. melecet. kesian baby merengek ajee..


CD ni lagi kebaikkan dia.. boleh digunakan berulang-ulang kali. kalau tak koyak boleh pakai sampai 7 keturunan gitu.. eh takdelah keturunan, 7 beradik ke camtu.. ahahaha


Size CD tak perlu risau.. CD ni boleh diselaraskan ikut butang-butang tu. dan sekarang kat pasaran dah macam-macam jenis CD ada.. siap corak cantik-cantik lagi. Sediakan duit jelaaa.. pastu tak perlu risau lagi nak beli pampers kalau terlupa size anak kan.. biasa jadi mak ni kalau anak da masuk 2,3,4 dan seterusnya otak tu jadi pelupa sikit. ahahahahaha saya pun kadang jadi gitu. 


Selain kebaikan dia atas juga, CD ni masih ada nilai contohnya boleh jual Pre-loved bila anak-anak da besar and dah tahu berak kencing sendiri.. haa. sape ada nak jual pre-loved tak?? bak meh sini laa...saya nak beli. hihihi




Jadi ibu-ibu muda.. marilah kita berCD!! ecewahh..
cita-cita saya nak kumpul CD banyak-banyak.. malas nak mencuci kejap-kejap..
rendam-rendam, masuk mesin basuh pusing kering sidai! nak guna capai je.. ha gitu.
jimat kewangan nak beli pampers.. pampers da la mahal sekarang.. 


Bookmark and Share

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
© Nineteen Eight Seven 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis