Saturday, February 27, 2016

Isu Rumahtangga.




Assalamualaikum kalian semua. Semoga semua dalam keadaan sihat walafiat hendaknya.




Pernah baca tak kisah ni?
mesti korang pena baca kan?
kalau belum, klik link ni untuk baca balik.


Sebenarnya, dalam rumahtangga memang akan dan bakal mengalami ujian besar sebesar besarnya.
kuncinya adalah

BERSABAR dan BERDOA of course.
tapi sebagai seorang isteri, kene berubah perbaiki diri.
tutup aurat dengan sempurna, solat awal waktu.


Allah swt dah tetapkan jodoh kita, bila suami kita dah berjaya lafazkan
"Aku terima nikahnya..." itu adalah jodoh yang Allah swt dah tetapkan untuk kita..
Kita hanya perlu terima, bersyukur dan berdoa supaya
rumahtangga kita terpelihara sehingga akhir hayat.
dan tiada istilah Allah swt salah pilihkan jodoh..



takde semua yang nak kawen banyak-banyak kali.. 
kecuali lelaki laa kan??
padahal lelaki kene sedar, yang tanggungjawab seorang suami tu berat dan besar!
paling besar sekali tanggungjawab untuk didik isteri dan anak-anak..
kene tarbiah isteri, ingatkan isteri kepada Allah swt.. tapi dalam masa tu suami juga perlu la isi ilmu-ilmu agama dalam dada tu. bukan biarkan isteri buat dosa..
kalau isteri tu banyak kekurangan, suami kene terima lah.. dan cuba untuk ubah isteri tu.
lembutkan hati dia, bahagiakan hidup dia..
sebabnya bila isteri bahagia, rumahtangga pun bahagia, anak-anak pun bahagia.


Kalau itu bukan jodoh kau, sebelum kahwin tiba-tiba jadi sesuatu..
tu petandanya Allah nak tunjuk dia tu bukan jodoh kau.


Bila isteri jadi ibu.. banyak tugas yang harus dipikul.
nak jaga anak lah, urus kan rumah lah.. kene pandai masak la.
kerja tu hari-hari hadap.. hati isteri akan bahagia hadap kerja-kerja tu bila suami
sentiasa ambil berat dan bahagiakan hati isteri dia..
kalau tak, lama-lama isteri akan menyimpan perasaan tu..
sikit sebanyak rumahtangga tu akan suram sebab hati isteri ni main peranan..
yang kene impact dia anak-anak. sama gak kalau bercerai, anak-anak yang terima akibatnya.



Dalam cite ni, si suami kata tak sayang bini dia tapi dah ada anak.. bukan anak je, anak-anak lagi.
semoga si suami ni sempat bertaubat dan insaf dengan perbuatan dia..
dan bagi pihak perempuan tu pula, dah tau dia tu suami orang.. buat apa gi berkawan lagi?????????
lelaki dah sah-sah la akan cari salah isteri je bila dah tak suka.
sama la macam kita, bila dah tak suka kan seseorang tu cari je salah dia..
patutnya, perempuan tu tinggalkan si lelaki tu awal-awal lagi... patutnya laaaaaaaaa.

mujur dia tak terima lamaran nak kawen.
kalau dah kawen, lagi la.. sampai kiamat pun tak mungkin boleh lupa.
dan saya rasa apa yang perempuan ni buat adalah baik untuk diri dia.. kalau dia teruskan, dia bahagia atas derita orang lain.. tapi bahagia tu sampai bila nanti?? belum tentu kan?
sebab masa depan kita pun takleh nak jangka macamana ending nya.

So pada perempuan-perempuan kat luar sane tuu,
kalau dah gatal sangat nak kawen, jangan jadi orang tengah dalam rumahtangga orang.
selidik dulu la lelaki tu, ada bini ke tak.. lain kes, kalau si suami tu dah lama jadi duda.. ini isteri masih ada lagi.. kalau selidik atas dengar dia cakap dia bujang lagi.. memang tak laaaaaaaaaaaaaaa.
ada citer lain, time isteri tengah mengandung plak tu si suami tu curang..
tapi kalau si suami, tau si isteri tu curang.. habis jatuh talak......... bila isteri kene? ada talak nak jatuh? takde kan.. tapi kene redho dengan semua tu..

Adil ke bagi isteri?


Kepada para suami luar sana, ingat eh Allah swt tu tak buta,
dia MAHA MELIHAT dan MAHA MENGETAHUI segalanya.
harini,, kau buat orang.. jangan rasa kau lepas.
esok lusa PASTI kene balik kalau tak insaf dan bertaubat..
balasan Allah swt sekarang dia bagi CASH. tak kene masa muda, kene balas masa tua.
JANJI ALLAH TU PASTI.


Bookmark and Share

2 comments:

ah bees said...

betul tu betty...bila suami wat salah..sng srh kita maapkn balik..cer kalu isteri yg wat salah..urrmmm...

Hayati M Y said...

We talk about life is unfair, but the truth is HUMAN IS UNFAIR! hahaha..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
© Nineteen Eight Seven 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis