Tuesday, July 11, 2017

Creamy Milky Cheesy Butter Prawn


Assalamualaikum kalian semua. Semoga semua dalam keadaan sihat walafiat hendaknya.



Dapat Resipi ni dari Facebook, Saya copy dan update blog so senang untuk saya rujuk in future..


Bahan-bahan :

  1. Udang 1/2 kg
  2. 1 tin Susu cair
  3. Bawang putih 2 ulas (dicincang)
  4. Bawang holland 1/4 biji (dipotong dadu)
  5. 6-7 helai daun kari
  6. 1/2 kiub ayam
  7. 1/2 sudu serbuk kari
  8. Sehelai daun pandan (optional) *Saya suka aroma daun pandan so saya letak je. Ikut suka masing-masing, tak letak pun takpe.
  9. Cili (optional. Kalau yg suka pedas, boleh tambah lagi byk mana cili nak). Saya ni tak tahan pedas, cili kecil tu saya guna 1 je. 😂 Selebihnya saya guna cili merah besar sekadar untuk hiasan.
  10. Sekeping cheese (apa-apa cheese pun boleh)
  11. Tepung jagung
  12. Butter (1/4 dari yang seketul tu)





  • Mula-mula nak kena goreng udang dulu.
  • Letak garam sikit secukup rasa. Gaul sebati & simpan sekejap dalam peti sejuk 10 minit. Lebih pun takpe, kemudian bila nak start masak baru keluarkan udang. Tabur tepung jagung salut rata.
  • Kemudian goreng udang sampai agak-agak masak, keemas-emasan dh warna dia.Tak payah goreng lama sangat.




UNTUK KUAH



********************** 



  • -Panaskan kuali, cairkan mentega




  • Tumis bawang holland, bawang putih, daun kari, hirisan cili & daun pandai sampai wangi & kekuningan.



  • Masuk serbuk kari & tambah air sikit.





  • Dah mendidih, masukkan susu cair.
  • Lepas tu masukkan kiub ayam, secubit garam dan setengah sudu kecil gula.





  • Kemudian masukkan cheese. Kacau rata & biarkan mendidih.





  • Agak-agak kuah dah pekat, tutup api.
  • Ada org dia suka masukkan udang ke dalam kuah & gaul rata supaya udang sebati dengan kuah.




Cantikk rupaaa.. tak sabar nak beli udang. hahaha
saya memang feveret udang butter ni.
Tak sabar nak cuba..!



Bookmark and Share

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
© Nineteen Eight Seven 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis