Wednesday, December 2, 2015

Susu IBU susu terbaik untuk ANAK.



Assalamualaikum kalian semua. Semoga semua dalam keadaan sihat walafiat hendaknya.

 
Hmm. ramainya blogger update tentang penyusuan ibu.. hihihi
memang tak diragui, susu ibu ni memang the best milk of the world!
 
 



Banyak cara rupanya nak BF anak ni.. hihi.
Ok, saya nak cite sikit sejarah nak breastfeed anak ni.
Pada mulanya, saya ingatkan senang je nak breastfeed anak ni.. oh lepas baby keluar nanti susu pun ada la kot.. malangnya. itu hanya anggapan je.. lain orang, lain dia punya masalah kot.
 
Masa anak pertama saya ni. sungguh sangat anak lelaki ni memang cepat lapar dan kuat menyusu.
Saya pula takde pengalaman langsung dalam bab-bab ni.. Masa pantang sampai demam susu :'(
Anippy plak that time taknak langsung ngn breast saya.. or maybe masa tu sebab anip lapar mungkin awal-awal dah di sumbat dengan susu botol kot.. sebab tu dia tak mau susu badan ummi dia.
sampai melalak lalak terlolong lolong taknak hisap. Sedih sangat masa tu.. ingatkan saya dah tersalah cakap ke apa sampai anak sendiri taknak susu badan saya..
 
Lama-lama, saya dah ok.. saya cuba redha kan rezeki Anip takde kat susu badan mungkin pada tempat lain.. mulut orang ni kadang memang tak sensitif. Tak kerja and boleh BF kan anak..
I though it was easy at first!!
Sebenarnya.. hehe.
Sampai panggil makcik urut tau mintak tolong urutkan dan keluarkan susu.
Bohong sebenarnya kalau ibu mengandong tak ada susu..
 
Alhamdulillah, anak ke dua ni.. ada la juga susu dan Maryam mahu juga breast saya cuma agak kekok bagi dia untuk terima. Susu badan saya tak sebanyak ibu-ibu yang pam susu sampai penuh botol tu tapi alhamdulillah adalah jugak.. dan terpaksa juga saya bagi dia susu formula tak dan nak stock susu dia asek tak cukup. Bagi susu abang pula dia tak serasi.
Semoga saya mampu BF kan Maryam lebih lama dari abangnya. :')
Insha Allah Insha Allah.. tak dapat 2 tahun, dapat 6 bulan pun bolehlah..
Masalah betul ummi ni.. hahaha :'D
 
Nak tips banyakkan susu, korang boleh tengok blog Cik Epal ni. 
dan beberapa tips lagi dari blog Cik Yuyu dan blog kak Kathy.
atau bleh ke blog Maria Elena jugak. hihi
 

 
 
Selepas menyusukan anak.. wajib untuk beri dia sendawa.
Sebab, bila kita tak sendawakan baby potensi untuk dia kembong dan muntah tu ada lah.
Dulu main tepuk je Anip memang lambat betul dia nak sendawa.
Nak sendawa pun ada cara jugak tahu.. bila ikut cara yang betul memang senang baby tu sendawa. Cubalah!
 
Oleh itu,
Para ibu yang bakal menimang cahaya mata sila lah banyakkan ilmu penyusuan.
Penting bagi bayi anda untuk mengelakkan jaundice. sebaik baik susu untuk selamatkan bayi anda dari Jaundice (kuning) adalah susu ibu. Kalau ada parents yang bermasalah untuk breasfeed baby boleh try susu S26, masa Anep dulu bagi dia susu ni lah tu yang dobot tu. Bila dah besar tukar kan ke susu LAZZ.. kalau nak beli bagitau saya k. hihihi

 
 
Akhir kata, cubalah susukan anak anda dengan susu badan kerana baik untuk kesihatan diri sendiri.. selain dapat recover rahim untuk cepat mengecut dapat juga cegah kanser payudara dan kanser rahim.
Hidup sihat dengan 'Breasfeeding' !
 
(amboi tagline, ini pun acah acah gagah je pun walaupun Maryam tak fully breastfeed tapi saya cuba juga beri dia breastfeed. InshaAllah *sejukkan hati sendiri* yakin boleh!)
  
 

Bookmark and Share

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
© Nineteen Eight Seven 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis